(advertentie)

Hoe kan je een jetlag verzachten?

Jetlag op vakantie

Het staat al heel lang op de planning, een mooie reis naar het buitenland. Zodra je verder dan zes uur gaat vliegen, heb je kans op een jetlag. Misschien in eerste instantie niet zo heel erg, maar sommige mensen kunnen er veel last van krijgen. Het gevolg is dat je ziek in je hotelkamer ligt, in plaats van vakantie aan het vieren bent. Maar hoe ontstaat een jetlag en helemaal belangrijk, hoe kan je een jetlag verzachten of misschien wel voorkomen?

Wanneer treedt er een jetlag op?

Mensen hebben over het algemeen meer last van een jetlag wanneer ze vliegen van west naar oost. Dit komt omdat u in korte tijd meerdere tijdzones doorkruist en de interne klok gaat achterlopen. Aangezien het int het oosten later is, is het lichaam van slag aangezien het eerder nacht is. Dit veroorzaakt problemen met in slaap komen, maar ook problemen wanneer je weer opstaat. Op die manier duurt het een paar dagen voordat je lichaam is gewend om op de juiste tijdstippen te slapen. Wanneer je van oost naar west reist, heeft jouw lichaam iets minder moeite met aanpassen. Dit komt omdat het lichaam in de middag al slaperig wordt, immers in het land waar je vandaan komt, is het al avond. Vervolgens kan je makkelijker in slaap komen wanneer je naar bed gaat, aangezien je al wat slaperiger bent geworden. Wanneer je vanaf Europa naar Nieuw-Zeeland reist, dan heb je helemaal een bizarre lichamelijk wending, gezien de dag en nacht precies het tegenovergestelde zal zijn.

Hoe herken je een jetlag?

Een jetlag kan verschillende vormen aannemen. Een jetlag heeft immers invloed op het slaapritme, maar ook op alle lichaamsprocessen. Denk bijvoorbeeld aan eten en drinken. Daarnaast heeft niet iedereen dezelfde klachten. De meeste klachten zijn slaapstoornissen, vermoeidheid, maag-darmklachten, hoofdpijn en grieperig. Ook kan het voorkomen dat je behoorlijk verkouden kan worden. De klachten zijn gemiddeld na een paar dagen weer over wanneer je je rust neemt. Sommige mensen hebben er langer dan een week last van, zonde wanneer je maar een paar weken op vakantie bent.

Hoe kan je een jetlag verzachten?

Wanneer je last hebt van een jetlag is het goed om echt je rust te pakken. Probeer zoveel mogelijk rekening te houden met de tijdszone van jouw bestemming. Wanneer je naar het oosten reist, draag dan tijdens de vlucht een zonnebril. Op die manier stimuleer je je lichaam om slaperig te worden. Zodra je naar het westen reist, is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk daglicht pakt. Ga niet in een donkere ruimte zitten, zo stimuleer je alleen maar je slaperigheid. Ook alcohol en cafeïne kan je het beste vermijden tijdens de vlucht. Beide dranken drogen namelijk het lichaam uit en verstoren je slaap. Beide aspecten werken nadelig voor jouw lichaam. Maar wat moet je wel doen?

Drink voldoende water. Door de uitdroging in het vliegtuig is het goed om genoeg water te drinken. Probeer ook voldoende te bewegen en eet gezond. Ook na de vlucht is het belangrijk dat je zoveel mogelijk water en gezond voedsel neemt. Mocht gezond eten niet direct beschikbaar zijn, zoals in Amerika, dan is het mogelijk om extra vitamines in te nemen. Zo zorg je ervoor dat je wel de juiste voedingsstoffen binnen blijft houden. Tot slot de laatste tip om altijd goed naar je lichaam te luisteren, wanneer je je ziek voelt, ga het dan niet forceren om toch door te blijven gaan. Hoe meer je in het begin uitrust, hoe beter je verder kan genieten van je vakantie.

Vakantie in Frankrijk